Țineți-vă bine! Contract de 38 milioane euro pentru modernizarea sistemului 112!

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a semnat cu Asocierea Orange Romania SA - Atos Convergence Creators SRL un contract de furnizare echipamente şi aplicaţii informatice pentru modernizarea infrastructurii hardware şi software a Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă, 112, în urma unei licitaţii câştigate de cele două firme. Valoarea contractului este uriașă, de peste 38 milioane lei. Rămâne de văzut însă cât de modern și cât de profesionist va fi operat sistemul.

Sistemul 112 s-a dovedit de multe ori neputincios, operatorii neputând localiza de unde se apelează, cel mai nou caz fiind cel de la Caracal. Alexandra Măceșanu, răpită, violată și ucisă de monstrul din Caracal, a vorbit peste o oră la 112, neputând însă fiind localizată în timp util și salvată de la moarte. Mai mult, operatorul de la celălalt capăt al firului și polițistul cu care a vorbit Alexandra au abordat o atitudine complet nepotrivită. Incompetența operatorilor, dar și limitele sistemului 112 au intrat în atenția întregii țări cu ocazia acestui caz dramatic.

"Valoarea contractului este de 183.698.974,87 lei fără TVA, acesta fiind finanţat în procent de 85% din fonduri externe nerambursabile prin Programul Operaţional Infrastructura Mare 2014-2020 (POIM), Axa prioritară 5 'Promovarea adaptării la schimbările climatice, prevenirea şi gestionarea riscurilor', Obiectivul Strategic 5.2 'Creşterea nivelului de pregătire pentru o reacţie rapidă şi eficientă la dezastre a echipajelor de intervenţie', în baza Contractului de finanţare 208/28.08.2018, semnat între Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi Ministerul Fondurilor Europene prin Autoritatea de Management POIM", se arată într-un comunicat al STS.

Teoretic, contractul va fi implementat pe o perioadă de 24 de luni, dorindu-se reducerea timpului de aşteptare până la preluarea apelurilor de urgenţă prin distribuirea inteligentă a apelurilor, evitându-se astfel congestiile în situaţii de creştere rapidă a numărului apelanţilor şi intervenţii mai rapide şi mai eficiente la urgenţe prin crearea de capabilităţi de recepţionare a apelurilor de urgenţă şi a informaţiilor de localizare asociate, care prezintă un grad de acurateţe mai mare şi care asigură localizarea mai precisă a apelanţilor aflaţi într-o situaţie de urgenţă, a precizat STS. Prin implementarea contractului se va realiza o colaborare mai eficientă între instituţiile publice care coordonează şi gestionează activităţile de intervenţie în caz de urgenţă, prin crearea unui tablou operaţional comun, cu detalii relevante pentru luarea deciziilor, posibilitatea recepţionării şi ataşării de date suplimentare pe durata apelului de urgenţă precum transmisii video şi de imagini de la locul evenimentului, pentru fundamentarea deciziei de intervenţie, precum şi extinderea accesibilităţii serviciului de urgenţă pentru persoane cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire, în acord cu cele mai noi cerinţe la nivel european.