Maxi-taxi de pe traseele interjudețene nu mai circulă joi! Un milion de oameni afectați!

Transportatorii de persoane vor înceta efectuarea curselor regulate între judeţe şi în interiorul acestora începând de joi, la ora 12:00. Ei cer ca proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere să fie retras, a anunţat Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT). Discuțiile dintre transportatori și ministrul Lucian Șova au eșuat după două ore de dezbateri.

"Începând de acum în 48 de ore cheia va fi scoasă din contact. Mai exact, joi, la ora 12:00, cheia este scoasă din contact şi cei care au curse nu le vor mai efectua. Cred că la acest demers se vor ralia toţi patronii de firme, nu doar cei care fac şi (transport - n. r.) interjudeţan şi judeţean, ci şi cei care fac judeţean", a afirmat Hagiu, după dezbaterea publică organizată de Ministerul Transporturilor pe marginea acestui proiect.

Potrivit liderului FORT, în urma acestei decizii a transportatorilor, vor fi afectate 800.000-900.000 de persoane. "Vorbim despre 800.000-900.000 de pasageri zilnic pe cursele interjudeţene. Dar cifrele nu mai corespund deloc cu 2013, când actualul program de transport a intrat în funcţiune", a precizat el.

În opinia preşedintelui FORT, acest ordin este "o bombă atomică pentru piaţa de transport din România, pentru că se produce haos".

"Acest ordin trebuie retras, pentru că altfel el va reprezenta o bombă atomică pentru piaţa de transport din România din simplul motiv că se produce haos. Adică ceea ce în momentul de faţă este ordonat urmează să producă haos. Nu se va mai înţelege nimeni cu nimeni, pasagerul nu va şti în ce microbuz sau autobuz să se urce. Liberalizarea este un proces care trebuie să aibă la bază o perioadă tampon de pregătire a pieţei de transport. Nu putem veni în 2018 să anunţăm în 2019 liberalizare pentru că în înseamnă fie că avem un interes material direct, ca instituţii ale statului sau reprezentanţi ai lor, fie că efectiv suntem inconştienţi", a afirmat reprezentantul FORT. Augustin Hagiu consideră că acest proiect de ordin "nu este despre liberalizare, ci este un amestec gândit în Ministerul Transporturilor" şi va avea două efecte.

"Pe de o parte, cumpărarea vehiculelor absolut degeaba, pentru că ele nu vor fi niciodată amortizate, nu vor atinge obiectivele pentru care au fost cumpărate şi, doi, inrarea pe piaţă a unora care ar fi putut în 5 ani sau 6 în perioada de valabilitate a programului actual de transport să acceseze curse care nu sunt interesante pentru unii'', a explicat el. De asemenea, Hagiu susţine că intrarea în vigoare a ordinului în forma în care este va duce la canibalizarea pieţei de transport persoane interjudeţean.